понеділок, 5 травня 2025 р.

"ФОРМУЄМО КУЛЬТУРУ ДОБРОЗИЧЛИВОГО СПІЛКУВАННЯ" ЗАНЯТТЯ З ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ

У сучасному світі тема безпечного та доброзичливого середовища в дитячому колективі стає дедалі актуальнішою. Саме в дошкільному віці формуються основи емоційного інтелекту, емпатії, навички взаємодії з однолітками. Саме тому в нашому закладі дошкільної освіти було проведено заняття для дітей старшої групи на тему «Друзі не ображають: учимось бути добрими», присвячене протидії проявам агресії, образам і булінгу.

Мета заняття

Головне завдання заняття — у доступній та зрозумілій для дітей формі пояснити, що таке булінг, як розпізнати погану поведінку та чому важливо бути доброзичливим другом. Через ігрову діяльність, розмову, аналіз ситуацій та творчі вправи діти навчалися:

  • розпізнавати добрі й негативні вчинки;

  • розуміти емоції інших людей;

  • допомагати одне одному та будувати позитивне спілкування;

  • захищати себе словом та звертатися за допомогою до дорослих у разі потреби.

Хід заняття

Заняття розпочалося з бесіди, під час якої діти ділилися власним досвідом — коли їм було прикро або коли хтось із друзів потребував підтримки. У формі діалогу вихователь познайомив дітей із поняттям булінгу: що це таке, чому це боляче та що з цим можна зробити.

Потім діти виконували інтерактивну вправу «Добре – погано», де мали оцінити різні поведінкові ситуації, представлені на картках або в коротких сценках за участі іграшкових персонажів. Завдяки цьому вони вчилися розрізняти вияви дружби та агресії.

Окрему увагу було приділено грі «Чарівний стільчик» — кожна дитина сідала на спеціальний стільчик, а її друзі по черзі говорили їй щось приємне. Це сприяло підвищенню самооцінки, формуванню позитивного ставлення до себе й інших.

На завершення заняття діти разом з педагогом сформулювали «Правила доброго друга», які були оформлені у вигляді спільного плаката:

  • Не ображай інших.

  • Допомагай, коли бачиш, що комусь важко.

  • Грайся разом.

  • Не смійся з інших, якщо щось не виходить.

  • Завжди вибачайся, якщо образив когось.

Чому це важливо

Заняття такого типу не лише допомагають попередити агресивну поведінку, а й формують у дітей навички конструктивного спілкування, навчають бачити межу між жартом і приниженням, поважати чужі почуття. Підґрунтя для толерантного спілкування формується саме в дошкільному віці, коли дитина тільки вчиться бути частиною колективу.


Поради для батьків: як підтримати дитину та запобігти булінгу

  1. Говоріть з дитиною щодня. Запитуйте не тільки про події дня, а й про її емоції: що було приємним, що засмутило. Це дозволяє своєчасно помітити зміни в настрої або поведінці.

  2. Обговорюйте ситуації з життя. Пояснюйте, що таке доброта, чому важливо підтримувати інших. Використовуйте приклади з книжок, мультфільмів, власного дитинства.

  3. Не ігноруйте скарги дитини. Якщо дитина говорить, що її ображають, ставтеся до цього серйозно. Не знецінюйте її почуття фразами «не звертай уваги» або «сам винен».

  4. Навчайте безпечних форм реагування. Наприклад, сказати твердо «Мені це неприємно», звернутися до дорослого, вийти з конфліктної ситуації.

  5. Будьте прикладом. Діти копіюють стиль спілкування дорослих. Доброзичливість, вміння слухати, стриманість у конфліктах — усе це формує поведінку дитини в колективі.


Створення атмосфери безпеки, довіри й підтримки — спільне завдання педагогів та батьків. Співпраця дорослих допомагає дитині відчути себе захищеною, впевненою та цінною особистістю.

КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ: «ЧОМУ ДИТИНА ПЛУТАЄ КОЛЬОРИ І ЯК ЇЙ ДОПОМОГТИ?»

Багато батьків помічають, що дитина плутає кольори або не може їх правильно назвати, навіть якщо ви тільки-но називали цей колір. Це цілком ...