Емоційний стан і стресостійкість педагога безпосередньо впливають на емоційний стан учнів та атмосферу в групі. Тому надзвичайно важливо, щоб педагоги подбали про себе в періоди високої невизначеності та стресу, щоб знайти власні ресурси стійкості та життєвої енергії.
Варто відзначити, чому була обрана професія вчителя, яку цінність має така діяльність, що вас надихає і мотивує. Вам потрібно сформулювати свої думки в одному-двох реченнях, візьміть і запишіть їх, зобразіть в малюнку чи колажі та розмістіть на рівні очей у робочій зоні.
• Рефлексувати. Важливо розпізнати, на які процеси та проблеми в професійному та приватному житті можна вплинути, а які знаходяться поза зоною контролю.
У ході рефлексії варто відповісти на такі запитання: • Які звички та практики добре працюють, приносять результат та наповнюють вас ресурсом в професійному та особистому житті? • З якими проблемами ви стикаєтесь, чи можете на них вплинути? • Що для цього потрібно та які ресурси впливу ви вже маєте? • Які ресурси для вирішення проблем ви можете залучити або які нові ідеї та способи використати?
• Трансформуйте свою діяльність. Слід розглянути можливість адаптації практик навчання та виховання, щоб зробити їх більш актуальними, ефективними та комфортними в сучасному середовищі. Наприклад, внести в план уроку вправи на саморегуляцію, пошук ресурсу для подальшої роботи та відновлення емоційного стану.
• Інвестуйте в професійні та особисті відносини. Залучення громади, підтримка близьких та однолітків допомагають пережити стресову ситуацію, пов’язану з війною, соціальна підтримка допомагає відновити безперервність життя. Варто будувати коло професійних контактів, приєднуйтеся до професійних спільнот і платформ для обміну досвідом та пошуку нових цікавих форм роботи. Корисно приділяти достатньо часу спілкуванню з близькими і друзями, підтримувати емоційний зв'язок і піклуватися один про одного.
• Знайдіть час для відпочинку. У зв’язку з необхідністю адаптації навчально-методичних матеріалів і зі збільшенням робочого навантаження межі між роботою та особистим часом часто стираються, і перемикатися стає все важче. Варто змінити рід діяльності, знайти баланс між розумовою працею та фізичною активністю. Необхідно визначити час, що присвячений тільки собі та своїм близьким - це може тривати кілька годин вранці і ввечері.
• Визначте та використовуйте ресурси відновлення. У стресовій ситуації здатність відновити свої ресурси має першочергове значення, тому вам потрібно прислухатися до себе та визначити джерела своїх ресурсів. Кожна людина має своє унікальне поєднання ресурсів для боротьби з несприятливими обставинами. Слід визначити, що сприяє відновленню емоційної рівноваги: фізичні вправи, творчість, читання, музика, спілкування, ходіть на прогулянки тощо та регулярно приділяйте час цим заняттям.
• Розставте пріоритети та поставте чіткі цілі. Кожен день або тиждень складайте список завдань для виконання (не більше десяти). Потім потрібно розставити пріоритети по кожному з пунктів формуючи своєрідну «оцінку» завдань. На наступному етапі необхідно визначити три найважливіші завдання і зосередити на них основні зусилля.
Формулюючи цілі, важливо враховувати різні сфери життя та те, як вони узгоджуються з особистими цінностями. Формулюючи власні цілі, пам’ятайте, що вони мають бути конкретними, вимірними, досяжними, актуальними та своєчасними.
• Хваліть і винагороджуйте себе. Важливо навчитися відзначати маленькі та великі перемоги. Щодня або щотижня необхідно аналізувати прогрес у досягненні цілей, записувати найважливіші моменти в блокнот. Обов’язково винагороджуйте себе за виконання завдання.