середа, 2 квітня 2025 р.

"АУТИЗМ У ДІТЕЙ: ЯК РОЗУМІТИ І ПІДТРИМАТИ"

Аутизм, або розлади аутистичного спектра (РАС), — це нейророзвитковий стан, що впливає на спілкування, поведінку та соціальні навички дитини. Діти з аутизмом можуть по-різному взаємодіяти з людьми, виявляти емоції та сприймати навколишній світ. Це складне захворювання, яке має безліч причин і проявляється в кожному випадку по-різному. На жаль, точна причина його виникнення досі не з’ясована. Однак, науковці вважають, що аутизм може бути пов'язаний із генетичними факторами, а також з особливостями розвитку мозку на ранніх етапах життя. Іноді на його розвиток можуть впливати різні зовнішні фактори, такі як екологія чи вплив вірусних інфекцій під час вагітності.

ВАЖЛИВО: Аутизм — не хвороба, яку можна вилікувати. Це особливість розвитку, що потребує підтримки, розуміння і прийняття.


СТАТИСТИКА

  • В середньому 1 дитина зі 100 має РАС (дані ВООЗ).

  • У хлопчиків аутизм діагностується частіше, ніж у дівчат.

  • Ознаки можуть проявлятися вже в ранньому віці — від 1,5–2 років.


ОСНОВНІ ОЗНАКИ РАС (можуть варіюватися):

💬 Комунікативна сфера:

  • Відсутність або затримка мовлення

  • Ехолалії (повторення слів або фраз)

  • Мова не спрямована на спілкування (монологи)

  • Відсутність реакції на звернення на ім’я

🤝 Соціальна взаємодія:

  • Байдужість або уникає погляду в очі

  • Важко налагодити контакт з однолітками

  • Не проявляє інтерес до спільної гри

  • Не розуміє емоцій інших людей

🔁 Поведінка:

  • Повторювані рухи (махання руками, бігання по колу)

  • Прихильність до ритуалів і розкладу

  • Ігри з предметами (обертає, розглядає, складає), а не сюжетна гра

  • Реакція на зміну — стрес, агресія, паніка

🎧 Сенсорна чутливість:

  • Надмірно або недостатньо чутливий до звуків, світла, дотику

  • Може уникати певних текстур або, навпаки, шукати сильних відчуттів


МОЖЛИВОСТІ ДИТИНИ З РАС

Деякі діти з аутизмом демонструють високий інтелектуальний потенціал, який може проявлятися у винятковій здатності до запам’ятовування великої кількості інформації, точного відтворення фактів, глибокому зануренні в обрані теми, а також у талантах до мистецтва, математики, музики чи інших галузей. Їхній пізнавальний інтерес часто має вузький, але надзвичайно глибокий характер, що може стати основою для подальшого розвитку здібностей за умови підтримки й розуміння з боку дорослих.

Рання комплексна допомога відіграє надзвичайно важливу роль у житті таких дітей. Своєчасне втручання дозволяє поступово формувати комунікативні навички, розвивати здатність до взаємодії з оточенням, навчатися висловлювати власні потреби та емоції. Підтримка фахівців і близького оточення допомагає дитині поступово опановувати навички самообслуговування, ставати більш самостійною в повсякденному житті, а також адаптуватися до освітнього середовища. Це відкриває можливість не лише здобувати знання в загальноосвітніх закладах, а й повноцінно включатися у соціальне життя, формуючи позитивний образ себе та налагоджуючи стосунки з однолітками.


ЩО МОЖУТЬ ЗРОБИТИ БАТЬКИ?

  • Спостерігайте. Звертайте увагу на те, як дитина спілкується, грає, реагує на звуки, дотики.

  • Не зволікайте. Якщо вас щось насторожує – зверніться до фахівця (дитячого психіатра, логопеда, психолога).

  • Працюйте в команді. Підтримка з боку фахівців – ключ до розвитку дитини.

  • Навчайтесь. Дізнавайтеся більше про аутизм, читайте, відвідуйте тренінги.


ЯК ПІДТРИМАТИ ДИТИНУ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ?

  • Приймайте дитину такою, якою вона є. Не вимагайте «нормальності».

  • Говоріть просто. Чіткі інструкції, без абстракцій.

  • Використовуйте візуальні підказки. Розклади, піктограми, картинки.

  • Створіть «острівець спокою». Місце, де дитина може побути на самоті.

  • Хваліть навіть за невеликий успіх.

  • Не змушуйте до соціальної активності. Дитина має право не грати або бути наодинці.


СПІВПРАЦЯ «БАТЬКИ – ПЕДАГОГИ – ФАХІВЦІ»

Важливо діяти спільно:

  • Обмінюйтеся спостереженнями про поведінку дитини

  • Плануйте разом індивідуальний маршрут розвитку

  • Уникайте звинувачень – замість цього шукайте рішення разом


КОРИСНІ РЕСУРСИ:

  • autism.ua — сайт Всеукраїнської організації «Аутизм. Україна»

  • autismspeaks.org — міжнародна організація з підтримки людей з РАС

  • inclusive.org.ua — інклюзивна освіта в Україні


ВИСНОВОК

Дитина з аутизмом — це дитина, перш за все. Вона має свої радощі, інтереси і потенціал. Найважливіше — прийняття, терпіння, любов і підтримка.

КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ: «ЧОМУ ДИТИНА ПЛУТАЄ КОЛЬОРИ І ЯК ЇЙ ДОПОМОГТИ?»

Багато батьків помічають, що дитина плутає кольори або не може їх правильно назвати, навіть якщо ви тільки-но називали цей колір. Це цілком ...